Вступ
Головним правилом для всіх дій працівників школи є необхідність діяти в найкращих інтересах дитини. Кожний працівник повинен ставитися до дітей з повагою та враховувати їхні потреби. Використання працівником будь-якої форми насильства проти дитини є неприйнятним.
Для досягнення цього працівники школи повинні діяти відповідно до чинного законодавства та внутрішніх правил школи в межах своїх повноважень.
Розділ I
Визначення термінів
Розділ II
Визначення чинників ризику насильства проти дитини
та реагування на них
Розділ III
Порядок реагування у випадках насильства проти дітей
Якщо працівник школи підозрює, що дитина стала жертвою насильства, він повинен надати інформацію про це в письмовій формі класному керівнику ( психологу, заступнику керівника гімназії з ВР або керівнику школи).
a) вжиття заходів для забезпечення безпеки дитини, у т.ч. повідомлення компетентних служб про можливий випадок насильства;
b) підтримка, яку навчальний заклад повинен запропонувати дитині;
c) направлення дитини до спеціалізованого центру для отримання допомоги (за потреби).
Окремі та складні випадки:
1.У більш складних випадках (пов’язаних із сексуальним насильством, жорстоким фізичним або психологічним насильством) керівник школи повинен створити групу реагування, до складу якої можуть входити психолог, заступник з ВР або класний керівник дитини, керівник та інші працівники школи, обізнані із ситуацією або добре знайомі з дитиною (надалі – група реагування).
2.Група реагування повинна підготувати план надання допомоги дитині, який відповідає чинним вимогам та базується на матеріалах, підготовлених психологом школи, та іншій інформації, отриманої членами групи.
3.Якщо про можливий випадок насильства проти дитини повідомляється її батькам або опікунам, створення групи реагування є обов’язковим. Група має призначити батькам або опікунам зустріч для обговорення проблеми, під час якої батькам або опікунам може бути повідомлено про те, що можливий випадок насильства буде розслідуватися зовнішньою організацію для забезпечення об’єктивності розслідування. Необхідно вести протокол такої зустрічі.
4.Класний керівник повинен представити план надання допомоги дитині її батькам або опікунам, рекомендуючи щільну співпрацю під час його виконання.
Класний керівник повинен поінформувати батьків або опікунів дитини про обов’язок гімназії повідомити про можливий випадок насильства компетентні органи (прокуратуру, поліцію, суд з питань сім’ї/опікунства).
5.Після того, як класний керівник поінформував батьків, керівник школи повинен повідомити про можливий злочин прокуратурі, поліції або окружному суду, департаментуу справах сім’їта неповнолітніх.
Відповідальність за подальші дії несуть органи, згадані у попередньому пункті.
6.Якщо про можливий випадок насильства проти дитини повідомляється батькам або опікунам дитини, але факт такого випадку не підтверджується, батьки або опікуни дитини мають отримати інформацію про це в письмовій формі.
При реагуванні на повідомлення про випадок насильства розробляється таблиця вжитих заходів (втручання), зразок якої наведено в Додатку 2. Таблиця має знаходитися в особовій справі дитини.
7.Усі працівники школи та інші особи, яким стало відомо про випадок насильства або будь-які пов’язані з ним питання в межах своїх службових обов’язків, повинні зберігати конфіденційність, за винятком інформації, яка передається компетентним органам відповідно до порядку реагування.
Розділ IV
Принципи захисту особистих даних дитини
Особисті дані дитини мають бути захищені, згідно з положеннями Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 р. № 2297-VI
Працівник школи може використовувати інформацію про дитину з освітньою або навчальною метою лише за умови анонімності дитини та неможливості її ідентифікації за допомогою такої інформації.
Представники засобів масової інформації можуть отримувати дозвіл на доступ до окремих приміщень школи для підготовки матеріалів для ЗМІ за рішенням керівника школи.
Приймаючи відповідне рішення, керівник повинен звернутися до адміністрації школи з проханням підготувати приміщення школи для роботи представників ЗМІ таким чином, щоб зйомка дітей у школі була неможливою.
Розділ V
Принципи захисту зображень
Визнаючи право дітей на приватність і захист особистих інтересів, школа повинназахищати зображення дітей.
Розділ VI
Принципи доступу дітей до мережі Інтернет
На території школи дитина може мати доступ до мережі Інтернет у таких тільки у випадку під наглядом учителя на уроках;
a) програмне забезпечення для блокування доступу до небажаних ресурсів;
b) програмне забезпечення для контролю користування дітьми мережею Інтернет;
c) антивірусне програмне забезпечення;
d) програмне забезпечення для блокування спаму;
e) мережевий захист (брандмауер).
Розділ VII
Контроль за реалізацією Стратегії
Розділ VIII
Заключні положення
Додаток 2
Показники виконання вимог стандартів захисту дітей відповідно
до «Стратегії захисту дітей від насильства»
Стандарт 1. Школа запровадила та виконує Стратегію.
Виконання вимог означає:
1. У школі запроваджено реалізацію Стратегії, яка містить принципи захисту дітей від насильства.
2. Стратегія і відповідні принципи захисту дітей дотримуються всіма працівниками школи, включно з волонтерамита практикантами.
3. Стратегія визначає такі питання:
• порядок повідомлення та втручання, де поетапно зазначено, що слід робити, коли дитина стала жертвою насильства або її безпеці загрожують незнайомі люди, члени родини чи працівники школи;
• правила захисту особистих даних, які визначають методи збереження та поширення інформації про дітей;
• правила захисту зображень дітей, які визначають, як можна знімати дітей на фото або відео та поширювати їх зображення;
• правила доступу дітей до мережі Інтернет і їх захисту від шкідливих матеріалів, розміщених у ній, включно з призначенням особи або осіб, відповідальних за нагляд за безпечним використанням комп’ютерної мережі.
• принципи безпечних відносин між працівниками гімназіїта дітьми, включно з повним описом поведінки, яка є неприйнятною при спілкуванні з дітьми.
4. Директором школи призначено особу, відповідальну за контроль за виконанням Стратегії, при цьому чітко визначено всі її завдання.
Показник виконання вимог стандарту:
• у школі затверджено документ під назвою «Кодекс безпечного освітнього середовища Германівської ЗОШ І-ІІІст.ім. братів Гетьманів», підписаний представником школи і представником Ради батьків, який містить усі необхідні положення.
Стандарт 2. Школа здійснює нагляд за своїми працівниками для запобігання випадкам насильства проти дітей.
Виконання вимог означає:
1.Прийняття на роботу нових працівників із перевіркою їх біографічних даних, характеристик і придатності для роботи з дітьми.
2. У випадках, коли виникають підозри щодо можливих загроз безпеці дітей або застосування насильства проти дітей працівниками школи, у школі завжди дотримуються вимог, зазначених у Стратегії.
Показники виконання вимог стандарту:
• виконання вимог при прийнятті на роботу нових співробітників;
• отримання даних про судимість (перебування під слідством) із Реєстру кримінальних проваджень, коли це дозволено законодавством;
• заяви про відсутність судимості (перебування під слідством), підписані штатними працівниками, волонтерамита практикантами, якщо законодавство не дозволяє отримати таку інформацію з Реєстру кримінальних проваджень.
Стандарт 3. Школа проводить навчання своїх працівників з питань захисту дітей від насильства та надання їм допомоги в небезпечних ситуаціях.
Виконання вимог означає:
1. Усі працівники школи, включно із практикантами, ознайомлені зі Стратегією.
2. Усі працівники школи знають, як розпізнати чинники ризику й ознаки насильства проти дітей, а також правові аспекти захисту дітей (обов’язковість втручання для залучення правоохоронної системи).
3. Щонайменше один учитель або класний керівник школи пройшов навчання зметодів та інструментів, які використовуються для навчання дітей захисту від насильства та зловживань (також при використанні Інтернету), має плани відповідних занять і навчальні матеріали для дітей.
4. Класні керівники пройшли інструктаж заступником директора з ВР з питань запобігання випадкам знущань над однолітками серед дітей і реагування на них.
5. Працівники школи мають доступ до інформації про можливість отримання допомоги у випадках, коли підозрюється застосування насильства проти дітей, разом із контактними даними місцевих установ, які працюють в області захисту дітей і надають допомогу в надзвичайних ситуаціях (поліція, суд із сімейних питань, кризовий центр, центр соціальних послуг, медичні центри).
Показники виконання вимог стандарту:
· кількість працівників школи, які пройшли інструктаж;
· необхідна інформація є легкодоступною для працівників.
Стандарт 4. Школа проводить навчання батьків з питань виховання без застосування насильства та захисту дітей від насильства.
Виконання вимог означає:
1. У школі є вайбер-група для батьків з корисною інформацію з таких питань:
· виховання дітей без застосування насильства;
· захист дітей від насильства та зловживань, загрози для дітей у мережі Інтернет;
· можливості для вдосконалення навичок виховання;
· контактні дані установ, які надають допомогу в складних ситуаціях.
2. Усі батьки ознайомилися зі Стратегією, затвердженою в школі.
Показники виконання вимог стандарту:
· Вайбер-група для батьків, де розміщується корисна інформація;
· кількість батьків, ознайомлених зіСтратегією, затвердженою в школі.
Стандарт 5. У школі дітей навчають, які права вони мають і як вони можуть захистити себе від насильства.
Виконання вимог означає:
1. У школі на годинах спілкування організовано заняття для дітей з питань прав дитини та захисту від насильства і зловживань (також у мережі Інтернет).
2. Діти знають, до кого вони мають звертатися за порадами та допомогою у випадках насильства і зловживань.
3. У школі є електронні навчальні матеріали для дітей (книги, брошури, листівки) з питань прав дитини, захисту від ризиків насильства та зловживань, правил безпечної поведінки в мережі Інтернет.
4. Діти мають доступ до інформації про права дитини та можливості отримання допомоги в складних ситуаціях, зокрема про безкоштовні гарячі лінії для дітей і молоді на сайті школі.
Показники виконання вимог стандарту:
· кількість навчених дітей;
· на сайті школи для дітей зонах розміщено інформацію про безкоштовні гарячі лінії для дітей і молоді разом з порадами, як отримати допомогу у випадках насильства.
Стандарт 6. Школа проводить моніторинг своєї діяльності та регулярно перевіряє її на відповідність прийнятим стандартам захисту дітей.
Виконання вимог означає:
1. Прийняті правила та процедури для захисту дітей переглядаються щонайменше один раз на рік.
2. У рамках проведення контролю за дотриманням правил і процедур для захисту дітей у школі проводяться консультації з дітьми та їхніми батьками (опікунами).
Показник виконання вимог стандарту:
· щорічно готується внутрішній звіт про виконання в школі Стратегії.
Додаток 3
Анкета «Моніторинг дотримання положень КБОС»
Так | Ні | |
1. Чи знаєте Ви правила та положення КБОС? | □ | □ |
2. Чи знайомі Ви з процедурою дій, коли є підозра на існування загрози для безпеки дитини? | □ | □ |
3. Чи знаєте Ви, як реагувати на загрозу безпеці дитини? | □ | □ |
4. Чи помітили Ви будь-які порушення положень Кодексу безпечного освітнього середовища іншими працівниками Вашого гімназії? | □ | □ |
5. Чи є у Вас зауваження або пропозиції (зокрема, щодо внесення змін) стосовно Кодексу безпечного освітнього середовища? | □ | □ |
Глосарій понять і термінів
Безпечне освітнє середовище – це наявність у ньому безпечних умов навчання та праці, комфортноїміжособистісної взаємодії, яка сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів, батьків, відсутність будь-яких проявів насильства та достатньо ресурсів для їх запобігання, а також дотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.
Внутрішній аудит гімназійної освіти– оцінка реальної ситуації (сильні та слабкі сторони, ризики та небезпеки, можливості школи) щодо безпеки та захисту осіб, які задіяні у навчально-виховному процесі гімназії освіти; ретельний аналіз проблем школи.
Кодекс безпечного освітнього середовища– це документ школи освіти, який повинен регулювати всі напрями діяльності школи, пов’язані з порушеннями прав дитини на безпеку, а також питання підтримки дітей і втручання в ситуації, коли може виникати загроза їхньому життю, здоров’ю або благополуччю.
Контрольний список– перелік дій, заходів, поряд з якими є місце для відмітки (сheckbox), де можна поставити будь-яку відмітку, якщо дія виконана.
Моніторинг – (від англ. monitoring– контролювання) нагляд, контроль за певними процесами або станом чого-небудь.
Освітнє середовище – це характеристика життя всередині освітнього процесу, система впливів і умов формування особистості, а також система можливостей для розвитку особистості, які містяться у соціальному та просторово-предметному оточенні.
Показники результативності – це статистичний індикатор, який містить інформацію про результати виконання програми, проекту тощо.